دولت ایالات متحده از طریق سرکنسول سابق خود در اربیل جدای از فعالیت های مرسوم و روزمره، اقداماتی را در حوزه فرهنگی، هنری، رسانه ای و اجتماعی در اقلیم کردستان عراق پایه گذاری کرد که هدف اصلی آن تغییر نگرش ساکنین اقلیم به ایالات متحده آمریکا از چهره ای اشغالگر و ضد کُرد (حامی صدام) به یک کشور منجی و حامی ملت کُرد بود.

 دولت ایالات متحده از طریق سرکنسول سابق خود در اربیل جدای از فعالیت های مرسوم و روزمره، اقداماتی را در حوزه فرهنگی، هنری، رسانه ای و اجتماعی در اقلیم کردستان عراق پایه گذاری کرد که هدف اصلی آن تغییر نگرش ساکنین اقلیم به ایالات متحده آمریکا از چهره ای اشغالگر و ضد کُرد (حامی صدام) به یک کشور منجی و حامی ملت کُرد بود.  استیون فیگن موارد متعددی از اقدامات مدنظر خود را در اقلیم کردستان عملیاتی کرد که از مهمترین آن می توان به سرمایه گذاری های رسانه ای اشاره کرد.

آمریکا و پروژه آموزش و تربیت نیروی متخصص رسانه ای در اقلیم کردستان عراق

در نخستین قدم، کنسولگری آمریکا تیمی از فعالین سرشناس رسانه ای کردستان عراق را به خدمت گرفت . تیم مذکور به صورت هفتگی با سرکنسول وقت آمریکا در اربیل تشکیل جلسه می داد  و موضوعات مهم مرتبط با حوزه رسانه ای با وی در میان گذاشته می شد.

ماحصل این جلسات منجر به آن شد که آمریکایی ها حمایت مالی شماری از رسانه های کُردی را در دستور کار قرار دادند و پروژه دیگری را به نام آموزش حرفه ای فعالین رسانه ای اقلیم کردستان آغاز کردند.

مرحله نخست پروژه آمریکایی ها:

آمریکا و پروژه آموزش و تربیت نیروی متخصص رسانه ای در اقلیم کردستان عراق

نخستین مرحله از این پروژه در سال ۲۰۲۰ در هتل کریستال اربیل برگزار شد و بودجه یکصد هزار دلاری از سوی کنسولگری آمریکا برای این امر اختصاص یافت. در این مرحله اساتید آمریکایی به صورت مستقیم اقدام به آموزش شرکت کنندگان پرداخته و در پایان نیز گواهینامه پایان دوره به آنها داده شد.

لازم به ذکر است که این پروژه با مشارکت دو سازمان غیر دولتی در اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است:

۱ – سازمان مترو METRO (دفاع از حقوق روزنامه نگاران اقلیم کردستان عراق):

این سازمان در سال ۲۰۰۹ با تلاش جمعی از روزنامه نگاران و فعالین رسانه ای اقلیم کردستان عراق تشکیل و در سال ۲۰۱۱ مجوز رسمی فعالیت خود را از حکومت اقلیم دریافت کرده است. سازمان مترو از سوی سازمان روزنامه نگاران جنگ و آشتی IWPR ، سازمان نروژی NPA و سازمان حمایت از رسانه های      بین المللی IMS حمایت می شود.

در شهرهای اقلیم کردستان و شماری از پایتخت های اروپایی نیز دارای دفاتر نمایندگی است و در حال حاضر توسط شخصی به نام رحمان غریب اداره می شود.

۲ – سازمان توسعه مدنیت CDO :

این سازمان سال ۱۹۹۹ با همکاری سازمان دیاکونیای سوئد تاسیس و در سال ۲۰۰۱ از حکومت محلی کردستان عراق موفق به دریافت مجوز فعالیت شده  است.

این سازمان در سنوات گذشته یک پای ثابت فعالیت های کنسولگری آمریکا در اقلیم کردستان بوده است.

دومین مرحله از پروژه آمریکایی ها:

آمریکا و پروژه آموزش و تربیت نیروی متخصص رسانه ای در اقلیم کردستان عراق

آمریکایی ها دومین مرحله از پروژه آموزش حرفه ای فعالین رسانه ای اقلیم کردستان را از طریق سازمانی به نام آزادبون اجرایی کردند.

سازمان آزادبون توسط شماری از وابستگان کنسولگری های بیگانه تشکیل شده و توسط شخصی به نام فریدون حسن اداره می شود و نیاز عبدالله وابسته فرهنگی و رسانه ای کنونی در کنسولگری آمریکا نیز معاونت آن را بر عهده دارد. این سازمان در شهر سلیمانیه، خیابان سرچنار، برج جاف واقع شده است.

در این مرحله، خانم نیاز عبدالله ماموریت یافته بود که برنامه های آمریکایی ها را برای آموزش حرفه ای فعالین رسانه ای در شماری از شهرستان ها و بخش های تابعه سلیمانیه، اربیل و حلبچه عملیاتی کند. فعالیت وی در حلبچه و مناطق نزدیک به ایران نیز جای تامل دارد.

سومین مرحله از پروژه آمریکایی ها:

آمریکا و پروژه آموزش و تربیت نیروی متخصص رسانه ای در اقلیم کردستان عراق

آمریکایی ها جهت اجرای این مرحله از پروژه خود به صورت مستقیم وارد میدان شدند. آنان شماری از فعالین رسانه ای در استان های سلیمانیه ، کرکوک، دهوک و نینوی را با حضور اساتید آمریکایی و نماینده کنسولگری این کشور مورد آموزش قرار دادند.

سرباز محمدخان مسئول اجرای این پروژه در کنسولگری آمریکا است. سازمان توسعه مدنیت اعلام کرده است که پروژه به صورت مستقیم از سوی وزارت امور خارجه آمریکا حمایت و کنسولگری این کشور در اربیل مامور به اجرای آن است.

این مرحله از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در شهر سلیمانیه برگزار شده است. گفته می شود که یکصد نفر از فعالین رسانه ای از اقلیت های ایزدی، زرتشتی، بهائی، کلدانی، آشوری، ارمنی، شبک، سریانی و ترکمان در این دوره آموزشی حضور داشته اند.

اهدافی برای این پروژه تعریف شده که اینگونه بیان شده است: توانمندسازی رسانه ای در اقلیم کردستان عراق، نظارت بر وضعیت حقوق بشر، تحقیق در پرونده های ویژه، تاکید بر حقوق اقلیت ها بر اساس قوانین اقلیم کردستان، عراق و اصول بین المللی.

با نگاهی به وضعیت رسانه های اقلیم کردستان به سهولت می توان خروجی پروژه آمریکایی ها را دریافت. روزانه دهها مورد از اقدامات رسانه های علیه جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت، تقدیس آمریکایی ها و غیره در رسانه های کُردی به چشم می خورد.

آمریکا و پروژه آموزش و تربیت نیروی متخصص رسانه ای در اقلیم کردستان عراق

آمریکا و پروژه آموزش و تربیت نیروی متخصص رسانه ای در اقلیم کردستان عراق

کد خبر 4845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =